onsdag 3 februari 2010

Sticka på flyget

Svea frågade i en kommentar om jag inte brukar sticka när jag flyger och så är det ju. Förstår inte hur jag skulle stå ut och vänta fem timmar i London tex. utan stickning.
Jag vet att många fortfarande tror att man inte får ta med stickor på flyget men det stämmer inte, i alla fall inte för mig. Det som är viktigt att tänka på är att inte ta metallstickorna utan trä, bambu eller plastliknande material. Jag skriver plastliknande för jag tror att mina Denise-stickor är nåt "liknande".

Egentligen är det ju inte flygbolagen utan säkerhetskontrollen på flygplatsen som avgör och jag har aldrig haft något problem på de flygplatser jag flugit från. Dvs. Landvetter i Göteborg, Arlanda, Amsterdam, Bangkok, Phuket, München, Neapel, Marseille, Nice, London Stanstead, London Heathrow, Skavsta och Gbg City.
Ta bara inte metallstickor så går det säkert bra. I början hade jag med mig ett vadderat kuvert med min adress på om de inte skulle tillåta mig att ta med dem för då kunde jag posta stickorna hem till mig själv för att inte bli av med dem. MEN som sagt, det har alltid gått bra. Skojar bara... i somras råkade jag ta mina Addi metallrundstickor och då skulle jag inte få ta med dem men lyckades ändå.

5 kommentarer:

  1. Va bra att du bekräftar det.
    Ska mest troligt flyga på tisdag, och då funderade jag på det där, så jag beställde knit pro trä-strumpstickor. Nu är det ju bara en timme på flyget, men man får ju ofta sitta och vänta en stund på flygplatsen också.. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, det är ju ofta en del väntan både på flygplatsen och i planet. Dessutom åker man ju ofta bil till och från flygplatsen och bilstickning är verkligen inte att förakta.

    SvaraRadera
  3. Hej igen. Har en fråga! Vad brukar du använda för stickor om du stickar i Lovikka-garn? Vet du om trä fungerar och vilket märke föredrar du då?
    /Marie

    SvaraRadera
  4. Marie: jag har inte stickat i lovikka-garn på länge men om jag skulle göra det är jag övertygad om att mina favoriter KnitPro skulle fungera. Handlas Hantverk har dem tex.

    SvaraRadera
  5. Tack för hjälpen, då satsar på sådana för lovikka är så stumt i sig så kan behöva hjälp på vägen! Tack! /Marie

    SvaraRadera